راهنمای خرید کولر گازی

بهترین راهنمای خرید کولر گازی

اگر قصد خرید کولر گازی را دارید، در این مطلب با ما همراه باشید تا با راهنمای خرید کولر گازی آشنا شوید. همواره انتخاب و خرید کولر گازی یکی از تصمیمات مهم در تأمین راحتی و آسایش در فصول گرم سال است. زیرا برندهای مختلفی در بازار وجود دارد، پیدا کردن بهترین و مناسب‌ترین برند با قیمت مناسب برای خریداران چالش برانگیز است.

علاوه بر قیمت و برند، عواملی مانند اندازه مناسب برای فضا، قابلیت‌ها و کارایی، مصرف انرژی و کیفیت ساخت نیز در نظر گرفته می‌شوند. در این مقاله، به بررسی مهمترین نکات و راهنمایی‌هایی خواهیم پرداخت که قبل از خرید کولر گازی باید به آن توجه کرد.

انواع کولر گازی

در بخش زیر به چند مورد از انواع کولر گازی اشاره شده است:

کولر گازی قابل حمل:

  • این نوع کولرها دارای یک بدنه قابل حمل بوده و به راحتی می‌توان آن‌ها را از یک مکان به مکان دیگر حمل کرد.
  • معمولاً برای خنک کردن فضاهای کوچک مانند اتاق‌ها یا اتاق‌های خواب استفاده می‌شوند.
  • برای نصب و استفاده از کولر گازی قابل حمل نیازی به نصب پایدار و دائمی نبوده آن‌ها را به سادگی از یک اتاق به اتاق دیگر منتقل می‌کنند.

کولر گازی پنجره‌ای:

  • کولر پنجره‌ای برای نصب در پنجره‌های اتاق‌ها طراحی شده‌اند.
  • با توجه به طراحی خاص خود، کولرها به راحتی در پنجره‌های استاندارد قابل نصب و استفاده هستند.
  • کولرها معمولاً برای خنک کردن فضاهای کوچک و متوسط مانند اتاق‌های مسکونی یا اتاق‌های اداری توصیه می‌شوند.

کولر گازی اسپلیت:

  • کولر گازی اسپلیت از دو بخش اصلی تشکیل شده‌ است. بخش داخلی (داخل منزل یا اتاق) و یک بخش خارجی (به هوا داغ خارج از منزل)
  • این کولرها معمولاً برای خنک کردن فضاهای بزرگ‌تر مانند اتاق‌های پذیرایی، ادارات یا فضاهای تجاری کاربرد دارند.
  • نصب اسپلیت ‌ها نیاز به کارایی تخصصی داشته و باید از تکنسین نصب و تعمیر کولر گازی  کمک بخواهید.

راهنمای خرید کولر گازی

بهترین راهنمای خرید کولر گازی چیست؟

راهنمای خرید کولر گازی بستگی به نیازها و شرایط شما دارد. اما در کل، مهم ترین عواملی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • اندازه فضا: قبل از خرید کولر گازی، اندازه فضایی که می‌خواهید خنک کنید را اندازه گیری کنید. بر اساس متراژ محل ظرفیت سیستم تعیین می‌شود.
  • نوع کولر گازی: انواع کولر گازی را در مطالب بالا معرفی کردیم بر اساس محیط و هدف خود یکی از آنها را انتخاب کنید.
  • راندمان انرژی: به دنبال کولرهای گازی با کارایی انرژی بالا باشید. برچسب‌های انرژی را بررسی کرده و کولر گازی با راندمان انرژی a را انتخاب کنید.
  • قیمت و برند: مقایسه قیمت و برندهای مختلف کولرهای گازی از جمله ساختار و کیفیت ساخت، گارانتی و خدمات پس از فروش به شما کمک می کند تا انتخاب بهتری داشته باشید.

چرا برند کولر گازی مهم است؟

بعد از بررسی راهنمای خرید کولر گازی بهتر است به سوال چرا برند کولر گازی مهم است، پاسخ داده شود. برندهای معتبر معمولاً محصولات خود را از مواد با کیفیت و فناوری‌های پیشرفته تولید می‌کنند تا دوام و عمر اقتصادی بیشتری داشته باشند. اگر توجه داشته باشید برندهای معتبر عملکرد بهتری داشته و قدرت خنک کنندگی آنها بیشتر است. برندهای معتبر معمولاً گارانتی بلندمدت و خدمات پس از فروش مناسبی را برای محصولاتشان ارائه می‌دهند. از دیگر مزایای خرید و راه اندازی کولر گازی برند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عملکرد و کارایی: محصولاتی که توسط شرکت‌های معتبر تولید می‌شود نه تنها مصرف انرژی کمتری دارند بلکه بازدهی بیشتری داشته و قطعات آنها عمر طولانی‌تری دارند.
  • آپشن‌های بیشتر: برندهای معتبر معمولاً آپشن‌های خاصی برای محصولات در نظر می‌گیرند، طراحی زیبا، قابلیت‌های خاص مانند کنترل هوشمند، صرفه‌جویی در انرژی و …

منظور از برچسب انرژی کولر گازی چیست؟

یکی از مهمترین نکات خرید برای کولر گازی بررسی برچسب انرژی آن است. برچسب انرژی کولر گازی به دسته‌ بندی‌ اشاره دارد که معمولاً توسط سازندگان کولرهای گازی برای معرفی مصرف انرژی، عملکرد و کارایی کولرها را بر اساس شرایط آب و هوایی محیط معرفی می‌کنند. این دسته‌بندی معمولاً از کلاس A تا G بوده و معیارهای مختلفی از جمله مصرف انرژی و کارایی خنک کنندگی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

  • کلاس A:

کولرهایی که به عنوان کلاس A دسته‌بندی می‌شوند، معمولاً مصرف انرژی پایینی داشته و کارایی خنک کنندگی آنها بالاتر است. این کولرها به عنوان کولرهای بسیار کارآمد و صرفه‌جویی در مصرف انرژی شناخته می‌شوند.

  • کلاس B و C:

کولرهایی که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند، معمولاً مصرف انرژی و کارایی متوسطی دارند. آن‌ها به عنوان گزینه‌های مناسبی برای شرایط آب و هوایی معتدل تر محسوب می‌شوند.

  • کلاس D تا G:

این دسته‌بندی شامل کولرهایی است که معمولاً مصرف انرژی بالا و کارایی پایینی دارند. کولرهای باکلاس  D تا G معمولاً قیمت پایین‌تری دارد، ولی برای مناطق کوهستانی و شرایط آب و هوایی خنک تر و با میزان رطوبت بالاتر پیشنهاد می‌شوند. البته به دلیل مصرف انرژی بالا و کارایی پایین، معمولاً خرید آنها توصیه نمی‌شوند.

راهنمای خرید کولر گازی

ظرفیت کولر گازی را چگونه انتخاب کنیم؟

برای انتخاب ظرفیت مناسب کولر گازی بر اساس متراژ منزل، معمولاً از فرمول‌های ساده‌ای استفاده می‌شود که متناسب با شرایط محلی است. البته برخی عوامل دیگر نیز می‌توانند تاثیرگذار هستند، مانند جهت قرارگیری محل نصب کولر، ارتفاع سقف، تعداد و اندازه پنجره‌ها و درب‌ها، سطح عایق‌ها و …

در ادامه یکی از روش‌های معمول برای انتخاب ظرفیت کولر بر اساس متراژ منزل معرفی شده است:

  • برای متراژهای زیر ۳۰ متر مربع: ۹۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ بی‌تی‌یو بر ساعت
  • برای متراژهای بین ۳۰ تا ۴۰ متر مربع: ۱۲۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ بی‌تی‌یو بر ساعت
  • برای متراژهای بین ۴۰ تا ۵۰ متر مربع: ۱۵۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ بی‌تی‌یو بر ساعت

به همین ترتیب متراژهای بزرگتر نیاز به ظرفیت بیشتری دارند. این مقادیر معمولاً بر اساس تجربه‌ی تولیدکنندگان و متخصصین تاسیسات در صنعت راهنمای خرید کولر گازی تعیین شده‌اند. به علاوه، هر شرکت سازنده مدل‌های خاصی با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های متفاوت را عرضه کند. البته توجه کنید اگر متراژ محیط کوچکتر از حد انتظار باشد و ظرفیت کولر گازی نیز بالا باشد باعث می‌شود تا هوای اتاق خشک شده همچنین کیفیت هوا کاهش یابد.

کلام آخر

در این مطلب به راهنمای خرید کولر گازی اشاره شد. کاملا مشخص است برای خرید کولر گازی باید اطلاعات دقیق در مورد انواع کولر گازی و برندهای موجود در بازار داشته باشید. چون قیمت کولر گازی گران است بنابراین برای اطمینان از عملکرد صحیح آن حتماً تمامی جوانب را سنجیده و مطمئن شوید که نه تنها مصرف انرژی پایین تری دارد، بلکه راندمان آن نیز بالا بوده و مناسب با متراژ اتاق شما است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان و نصاب کولر گازی غرب تهران در تماس باشید تا آنها شما را راهنمایی کنند.