علت گرم نشدن آب پکیج

مهمترین علت گرم نشدن آب پکیج چیست؟

مهمترین علت گرم نشدن آب پکیج چیست؟ یکی از مشکلاتی که اکثر خانواده‌ها با آن روبرو هستند روشن نشدن پکیج یا گرم نشدن آب پکیج است. برخی از دلایل گرم نشدن آب پکیج به راحتی توسط خود مصرف کننده قابل حل بوده و می‌تواند بدون هزینه در منزل آن را برطرف کند. البته گاهی گرم نکردن آب به خاطر خرابی قطعات پکیج بوده و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

بنابراین توصیه می‌کنیم حتماً از متخصص و کارشناس تاسیسات کمک بخواهید تا پکیج را به تضمینی سرویس کرده و در صورت خراب بودن آن را تعمیر کنند. در مقاله پیش رو دلایل گرم و شدن آب پکیج را به طور کامل توضیح خواهیم داد تا اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید.

آشنایی با علت گرم نشدن آب پکیج

اگر آب پکیج شما گرم نمی‌شود، دلایل مختلفی ممکن است وجود داشته باشد. البته باید یک تکنسین گرمایش و تهویه مطبوع متخصص برای بررسی دقیق مسئله به محل مورد نظر بیاید، اما برخی از علل معمول عبارتند از:

1) بسته بودن شیر یا کم بودن فشار آب

یکی از علت گرم نشدن آب پکیج، بسته بودن شیر یا کم بودن فشار آب است. در قدم اول توصیه می‌شود حتماً شیر پکیج را مورد بررسی قرار دهید، وقتی آب ورودی پکیج بسته باشد کارآیی آن مختل می‌شود. گاهی شیر پکیج به اشتباه بسته شده یا به خاطر رسوب لوله ورودی آب به پکیج مسدود می‌شود. البته زمانی که فشار آب ورودی پکیج پایین‌تر از حد انتظار باشد دستگاه قدرت گرم کردن آب را نخواهد داشت.

اگر شیر آب خراب بوده و نیاز به تعویض دارد حتماً آن را تعویض کنید. در صورت پایین بودن فشار آب می‌توانید از منبع و پمپ استفاده کنید تا فشار را برای طبقات بالا نرمال‌تر کند.

3) هواگیری ساده پکیج برای گرم کردن آب پکیج

کارشناسان لوله کشی غرب تهران معتقدند از دلایل دیگری که باعث گرم نشدن آب پکیج می‌شود عدم سرویس و هواگیری نکردن آن است. مراحل هواگیری ساده توسط مصرف کننده در منزل انجام می‌شود و پیچیدگی خاصی ندارد. سه مرحله هواگیری ساده پکیج عبارتند از:

  • در گام اول پکیج را خاموش کرده و اتصالات برق و گاز را قطع کنید.
  • با استفاده از تجهیزات خاص از طریق شوفاژها هواگیری را انجام سپس فشار پکیج را تنظیم کنید برای تنظیم فشار پکیج عدد شیر پرکن بین عدد ۱ تا ۱.۵ بار باشد.
  • بعد از اتمام هواگیری حتماً از بسته بودن شیر آب مطمئن شوید.

3) رسوب گرفتگی پکیج

از دیگر دلایل گرم نشدن آب پکیج باید به رسوب گرفتگی پکیج اشاره کرد. دلایل زیادی برای رسوب گرفتگی قطعات داخلی پکیج و لوله‌های آن وجود دارد که عبارتند از:

  • بالا بودن سختی آب
  • شور بودن آب
  • وجود گرد و غبار در هوا

در صورتی که پکیج دچار رسوب گرفتگی شده است، توصیه می‌کنیم از متخصصین ماهر تعمیر پکیج غرب تهران کمک بخواهید، چون هرگونه اشتباه در رسوب زدایی باعث صدمه به قطعات و لوله‌های پکیج خواهد شد. توجه داشته باشید که منظور از رسوبات موجود در پکیج مواد آلی و غیرآلی مانند کلسیم و منگنز است.

برای رسوب زدایی از اسیدهای خاصی مانند اسید سیتریک استفاده می‌کنند. اسید سیتریک را به وسیله پمپ به درون لوله‌های پکیج تزریق کرده و مدت زمانی را صبر می‌کنند تا رسوبات را تجزیه کند. سپس با پمپ اسید را تخلیه می‌کنند تا رسوب‌های کنده شده از داخل لوله‌ها جدا شود.

علت گرم نشدن آب پکیج

4) مشکل در مبدل حرارتی پکیج

از نظر تخصصی یکی از دلایل گرم نکردن آب پکیج به خاطر مشکل در مبدل حرارتی است. از علائم خراب بودن مبدل علاوه بر گرم نکردن آب پکیج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به طور معمول بوی بسیار بدی از پکیج منتشر می‌شود که آزاردهنده است.
  • علاوه بر اینکه آبگرم نمی‌شود بلکه فشار آب گرم نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت.
  • خاموشی‌های مکرر و ناگهانی پکیج از دیگر نشانه‌های خرابی مبدل است. ‌
  • اگر به عقربه و درجه‌های پکیج توجه کنید بدون دلیل خاصی و بدون باز کردن آب تغییر می‌کند.
  • هنگام روشن شدن پکیج سر و صدای دستگاه افزایش می‌یابد.
  • اگر مبدل پکیج خراب شود نه تنها آب را گرم نمی‌کند بلکه نمی‌تواند شوفاژ را نیز گرم کند.

5) مشکل در ترموستات پکیج

یکی دیگر از علت گرم نشدن آب پکیج، مشکل در ترموستات پکیج است. ترموستات یکی از بخش‌های اصلی و کاربردی پکیج بوده که به عنوان سنسور حرارتی عمل کرده و درجه حرارت آب را برای اتومات کردن پکیج نشان می‌دهد. تعمیر ترموستات بسیار پیچیده بوده و برای تعمیر و تعویض آن حتماً از کارشناسان تعمیر پکیج در غرب تهران کمک بخواهید.

6) وجود مشکل در شیر سه طرفه موتوری

به هنگام راه اندازی و تعمیرات پکیج حتماً با شیر سه طرفه موتوری آشنا شوید. چون کوچک‌ترین ایراد شکستگی و نشت در شیر سه طرفه موتوری باعث اختلال در عملکرد پکیج می‌شود.  برای تست شیر سه طرفه پکیج می‌توانید به لوله برگشتی که قبل از ورود به پکیج و بعد از پمپ تعبیه شده است دست بزنید.

اگر دمای لوله برگشتی بالا باشد نشانگر خراب بودن شیر سه طرفه موتوری است. اگر تجهیزات لازم را در منزل داشته باشید می‌توانید آن را تعویض کنید در غیر این صورت برای اطمینان بیشتر بهتر است از تکنسین‌ها کمک بخواهید.

7) تنظیم نبودن درجه حرارت

یکی دیگر از علت گرم نشدن آب پکیج، تنظیم نبودن درجه حرارت است. گاهی این مشکل با یک تنظیم ساده به راحتی قابل حل است. حتماً به درجه حرارت پکیج توجه داشته باشید و مطمئن شوید روی درجه‌ای است که شما می‌خواهید.

علت گرم نشدن آب پکیج

8) مشکل مربوط به اتصالات و لوله‌کشی

جالب است بدانید هرگونه مشکل و ترکیدگی در اتصالات و لوله کشی آب و گاز ساختمان نیز تاثیر منفی بر عملکرد پکیج خواهد گذاشت. البته نشتی گاز به راحتی قابل تشخیص هست چون بوی آن منتشر شده و بلافاصله باید آن را تعمیر شود.

ولی نشتی لوله‌های آب و ترکیدگی آن قابل تشخیص نبوده و به مرور صدمات جبران ناپذیری به ساختمان همچنین به پکیج وارد می‌کند. اگر تمام موارد بالا را بررسی کرده و مطمئن شوید که پکیج شما سالم است توصیه می‌کنیم تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه غرب تهران را اولویت خود قرار دهید.

کلام آخر

در مطالب بالا به طور کامل مهمترین علت گرم نشدن آب پکیج را برای شما توضیح دادیم. اگر با موارد بالا مشکل شما حل نشد می‌توانید از کارشناسان تاسیساتی در غرب تهران کمک بخواهید. کارشناسان به طور کامل پکیج را مورد بررسی قرار داده و قطعات آن را تست می‌کنند تا مطمئن شوند که خرابی و اختلال آن را حدس زده و برطرف کنند. نادیده گرفتن شکلات کوچک در پکیج باعث می‌شود که در طولانی مدت صدمات زیادی به تمام قطعات آن وارد شود، بنابراین توصیه می‌کنیم سالانه سرویس پکیج را منظم انجام داده و مطمئن شوید که تمام قطعات سالم و کارکرد مناسبی دارند.