کولرگازی چیست؟

کولر گازی چیست؟

در پاسخ به سوال کولر گازی چیست؟ باید گفت که یک سیستم خنک‌کننده محبوب و پرکاربرد است که در ساختمان های اداری، تجاری و منازل مسکونی یافت می‌ شود. مانند سایر سیستم‌ های خنک‌کننده، با استفاده از چرخه تبرید که در یخچال های خانگی، چیلرها، پکیج های پشت بام نیز وجود دارد، عمل می‌کند. به عبارت ساده تر، کولرگازی انرژی الکتریکی را به هوای سرد تبدیل می‌کند. برخلاف نامش، کولر گازی در واقع هوای سرد را با استفاده از انرژی الکتریکی و الکتریسیته به جای گاز تولید می‌ کند.

عملکرد کولر گازی چگونه است؟

کولرگازی یک سیستم خنک‌کننده است که به تنظیم دما و رطوبت یک فضا کمک می‌کند. با استفاده از چرخه تبرید چگالی کار می‌کند. برخی از سیستم‌های کولرگازی نیز دارای ویژگی‌هایی برای ضدعفونی و کنترل رطوبت هستند. اجزای اصلی کولر گازی شامل کمپرسور، شیر انبساط، کندانسور، لوله مویین و اپراتور است. وظیفه اصلی یک کولر گازی تبدیل هوای گرم داخل ساختمان به هوای خنک با تبخیر مایع مبرد در اواپراتور است. کولرها را می‌توان به دو نوع کولر یک‌تکه و کولر دوتکه دسته‌بندی کرد.

کولرگازی چیست؟

انواع کولر گازی

کولرهای گازی را می‌توان به دو نوع اصلی تقسیم کرد: یکپارچه و دوتکه که دومی به‌عنوان کولر اسپلیت نیز شناخته می‌شود. سیستم کولرگازی یکپارچه به‌صورت یک سیستم واحد طراحی‌شده است که بخشی از دستگاه باید در داخل محیط و قسمتی در خارج برای تبادل حرارت قرار گیرد. این‌ها معمولاً در  کولر گازی پنجره ای دیده می شوند، اگرچه امروزه چندان رایج نیستند. از طرفی کولرهای گازی دوتکه یا اسپلیت محبوبیت پیدا کرده اند.


کولر گازی اسپلیت انواع مختلفی دارد که در زیر توضیح داده شده است:

·        کولرگازی اسپلیت دیواری

این‌ها رایج ترین نوع کولر گازی هستند که به طور گسترده تولید و مورد استفاده قرار می گیرند. یونیت داخلی یا پانل بر روی دیوار در محیط نصب می‌شود، از این رو به آن “پانل های دیواری” می گویند. آنها معمولا در فضاهای مسکونی، مغازه ها، ادارات و مکان های تجاری مختلف استفاده می شوند.

·        کولر گازی ایستاده

این کولرها دارای یک واحد داخلی هستند که به‌عنوان یک دستگاه ایستاده در محیط قرار می گیرد. فرآیند عملکرد مشابه کولرهای اسپلیت دیواری است، اما ظرفیت های بالاتر و شکل های متفاوتی دارند. آنها اغلب در پروژه‌های تجاری، هایپر مارکت ها، مساجد و مکان های مشابه استفاده می شوند.

·         کولر گازی چند اسپلیت

مشابه کولرهای اسپلیت دیواری، اما با تمایز اتصال یک واحد خارجی به چندین واحد داخلی. این سیستم ها تا حد زیادی با سیستم‌های پیشرفته تری به نام VRF یا VRV جایگزین شده اند.

 مزایای کولرگازی چیست؟

کولر گازی چندین مزیت دارد، از جمله:

·        تامین هوای سالم و تصفیه شده

دستگاه های کولرگازی مجهز به فیلترهای تخصصی هستند که هوا را تصفیه می کنند و از توزیع هوای پاک و سالم در سراسر محیط اطمینان می دهند.

 

·        کنترل خنک‌کننده

شما با نصب کولر گازی توانایی کنترل سرمایش قسمت های مختلف منزل خود را دارید. این ویژگی به شما این امکان را می دهد که دما را مطابق با ترجیحات خود تنظیم کنید که منجر به کاهش مصرف انرژی می ‌شود.

·        خنک‌کننده سریع

هنگامی که یک کولرگازی روشن می‌ شود، به سرعت هوای خنک را پخش می‌ کند و به طور موثر دمای محیط را در مدت زمان کوتاهی متعادل و خنک می سازد.

·        خنک‌کننده بدون آب

برخلاف سایر سیستم ‌های خنک‌کننده، کولر گازی ها به آب به ‌عنوان خنک‌ کننده نیاز ندارند. آنها از کولرهای گازی و کمپرسورها برای خنک کردن هوا استفاده می کنند و در نتیجه باعث صرفه جویی در آب می شوند.

·        عملکرد بدون نویز

کولرهای گازی مورد استفاده در کولرهای گازی بر خلاف کولرهای آبی کمترین صدا را تولید می کنند و محیطی آرام و بدون آلودگی صوتی را تضمین می کنند.

 تاسیسات کولر گازی

تکنسین سرویس کولر گازی حرفه ای است که کارهایی مانند نصب، نظافت و سایر خدمات مربوط به کولرگازی را انجام می دهد. آنها همچنین دارای دانش فنی برای ارائه راهنمایی به مشتریان هستند. در صورت بروز هر گونه مشکل در کولر گازی خود مانند مشکلات الکتریکی، کثیف بودن فیلتر هوا یا خرابی کمپرسور، بهتر است برق را قطع کرده و با یک تعمیرکار حرفه ای تماس بگیرید. به عبارت دیگر شما می توانید برای نصب و تعمیر کولرگازی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 سخن پایانی

سیستم‌ های تهویه مطبوع اسپلیت در مقایسه با سایر انواع سیستم‌ های خنک‌کننده مزایای زیادی دارند. کولرگازی اسپلیت علاوه بر تنظیم موثر دمای محیط، قابلیت تصفیه هوا را با جذب رطوبت اضافی، حذف چربی های ناخواسته و ذرات ریز نیز دارد. برای دریافت خدمات مختلف به وب سایت تاسیسات 22 مراجعه کنید.